Jumaat, 15 Julai 2011

KEHILANGAN

perasaan bercampur baur.. sedih , duka , marah , benci semua ade ketika ini…

mcm2 perkara erlaku sejak kebelakangan ini,,,

mak teh dah pun menghembuskan nafas terakhirnya…

semua org merasa kehilangan beliau..

seorang wanita yang sangat dikasihi kami semua…

aku hanya sebagai anak sedare…pun dah berat sangat apabila kehilangan dia

apatah lagi suami dan anak2….

Yulan : (anak bongsu umur dalam lingkungan 2 tahun

"mama mane mama mane"…

Rubil : (abg yg berumur lingkungan 3 tahun)

Menutup mulut adiknyer sambil mempamerkan reaksi wajah yg takut…

Tindakan aku? Hanya mampu berdiam saje..bile aku tanye rubil..

"rubil tau x mama pegi mane?

Rubil – dgn muke yg sedh sambil tertunduk..

Mama tidurkan kak mia?…mama tidur lame…

Ape tindakan aku.?? Nangis……

Aku cume peluk rubil aku cakap rubil,,kene kuat , x boleh nakal2…

Dia pun peluk aku….

Pernah arwah makteh cakap…

Nyah – mama aku " nanti nyah tolong tengokan rubil yea…tak de sape syg dia..takde sape yg nak kat dia…

Kalaulah aku mampu,,aku nak jage dia,,masalahnye aku ni sapelah….ishk..ishk…


 

Allah ambil nyawa makteh..tapi bg aku dan saudara mara yang lain

Makteh hidup dalam hati kami semua

Tok ayob ,,atuk sedare pun sampai sekarang tak boleh berhenti tangisan dia

Akibat kehilangan makteh,,tu baru atuk saudara..belah ipar…apatah yg lagi hampir dengan makteh..

Anak2 makeh lagi bebereape bulan je nak amik exam penting,

Zaki – upsr , nisya – pmr

Baru2 nie result diorang down sangat..

Yealah mane tak nye degan keadaan mamanya y sedang sakit…sape yg mampu konsisten dengan pelajaran..

Aku tengok haikal.tak banyak cakap..mcm dah lost memang sedih sangat lah…kalau aku la kat tempat diorang apelah agaknye kan….


 

Cik nor/acik = bibik… dah dekat 7 tahun jadi org gaji rumah tu..tapi kami belah perak x pernah anggap dia org gaji,, kami dah anggap dia saudara kami,,,dia baik sangat2 sangat prihatin terhadap budak2 tue….walaupun achik tegas tapi sifat penyayang terhadap anak2 makteh membuatkan aku kagum terhadapnya…

Pernah sekali aku cakap pada yulan ,- ulan kakak mia nak ambik acik bawak balik kampong boleh?

Laju je dia cakap x ye x yeh..acik uan nyer… - kelakar je care dia cakap ka..maklumlah budak2..

Acik..mia harap acik kuat untuk jaga anak2 arwah makteh yea….walaupun akan ade mulut2 mengata buat sementara waktu nie mia harapa cik bertahan demi anak2…


 

Rase rindu terhadap makteh membuatkan aku jadikan dia sebagai idola aku kerana dia seorang yang sangat sabar…rindu dengan kesabaran dia…rindu dengan kebaikan dia,,rindu dengan senyum gelak tawa dia..mintak maaf makteh kami tak sempat tunaikan impian makteh yg terakhir untuk buat makan2 untuk makteh sementara makteh masih hidup hari tu..bukan kami x nak buat,, kami memikirkan keadaan makteh yg semakin tenat menyebabkan kami membatalkan niat tersebut…..


 

Lepas ni jugak kami semua dah tak dapat rase speggethi buatan makteh yg sangat sedap….pengat pisang yang lain dari yang lain….kek coklat mois…mcm2 lagi..kelincahan mak teh kat dapur pun dah tak nampak..bulan puasa semakin hampir…perasaan kehilangan makin menebal..

Aku harap dia tenang di sana….. amin…


 


 

Tiada ulasan: